Mist, condens- en ijsvorming. Het is een vaak voorkomend probleem in de omgeving van vriesruimten binnen gebouwen. Een absolute scheiding tussen vriescel en voorhal is niet haalbaar; er moet immers intensief intern transport plaatsvinden. Een open vriesschuifdeur bevordert de snelheid van logistiek en verhoogt de veiligheid. Vaak is het zelfs wenselijk om deze deur tijdens bedrijfsuren permanent open te houden.
Condens en mistvorming ontstaan wanneer de koude lucht in de vriescel wordt gemengd met de warmere lucht in de expeditie of in de voorhal. Het contact tussen de warme, vochtige voorhallucht en de koude, droge vriescellucht veroorzaakt condensatie van de in de lucht aanwezige waterdamp.
Het gevolg is mist die het zicht beperkt in de deuropening. Het binnenkomende vocht slaat neer als rijp op de vloer, vriescelwanden, het plafond (ijsvorming op het koudste punt). De verdampers zul je regelmatiger moeten ontdooien.
Met een thermografische camera kun je de convectiestromingen in de deuropening in beeld brengen. De koude lucht stroomt via de onderkant van de deuropening de vriescel uit, terwijl de warme lucht uit de voorhal via de bovenkant van de deuropening de vriescel binnenstroomt. Een softwareprogramma berekent aan de hand van de beelden het energieverlies ter plekke van de deuropening. Afhankelijk van de afmeting, het aantal werkuren en de frequentie van de schuifdeurbediening, kan het energieverlies al gauw oplopen tot 200 kWh per uur (ca. 45 euro).
Het probleem dat teveel condens veroorzaakt is duidelijk. Maar wat is de oplossing? Er is geen één algehele oplossing voor alle situaties. En dus ligt een oplossing niet direct in de werkingssfeer of in het productenpakket van Roma isolatiesystemen. We adviseren onze klanten in deze kwestie. Meerdere oplossingen zijn toepasbaar, afhankelijk van de situatie ter plekke. Ze zijn gebaseerd op verschillende werkingsprincipes die zich in de praktijk hebben bewezen:
1. een automatische bediening op de schuifdeur
2. een scheiding (buffer) aanbrengen tussen de vriescel en de voorhal
3. het omlaag brengen van de luchtvochtigheid.
Er gaat minder kostbare koude lucht verloren als het openen en sluiten van een vriesdeur via een gecontroleerd en beveiligd proces plaats vindt. Een frequentie geregelde bediening maakt het mogelijk om signaalgeving in te regelen op sluisfuncties of 2 deuren tegelijk, of een personenopening naast een heftruckopening.
De scheiding tussen de vriescel en de voorhal moet worden gemaakt door het toepassen van:
Een andere mogelijkheid is het drogen van de lucht, eventueel in combinatie met een luchtgordijn ( zie Ad 2). Hierdoor wordt in de onmiddellijke nabijheid van de deuropening een adsorptiedroger geïnstalleerd, ook wel een adsorptie ontvochtiger genoemd. Een adsorptiedroger is voorzien van een adsorptiemiddel, silicagel, dat het vocht uit de lucht opneemt, ongeacht de temperatuur van de lucht. De silicagel wordt door verwarming gedroogd, het vocht wordt in het reservoir geleid en de warme lucht wordt de ruimte ingeblazen of de ruimte uitgeleid. De relatieve vochtigheid is met behulp van deze installatie heel goed in te regelen en voorkomt condensatie. Meestal kan bij deze oplossing de schuifdeur niet constant open blijven.
Elke oplossing heeft voor- en nadelen. Om een goede keuze te kunnen maken zijn de omstandigheden zoals temperaturen, relatieve vochtigheid, drukverschillen, aantal en afmetingen van de deuren van belang. De logistiek en het aantal gewenste openingen per uur/dag bepalen ook de keuze voor de beste combinatie van oplossingen. Hoe geringer het temperatuurverschil en hoe droger de lucht in de voorhal, hoe lichter de uitvoering van de diverse apparatuur die je kunt toepassen.
U bent zich aan het oriënteren en op zoek naar advies? Kijk wat Roma voor u kan betekenen.
gepubliceerd - oktober 2016